Pemilihan PENGENALAN HASIL PEMBELAJARAN

Size: px
Start display at page:

Download "Pemilihan PENGENALAN HASIL PEMBELAJARAN"

Transcription

1 Topik 5 Pemilihan HASIL PEMBELAJARAN Pada akhir topik ini, anda seharusnya dapat: 1. Menyatakan objektif-objektif proses pemilihan pekerja; 2. Mengenal pasti jenis-jenis sumber maklumat yang boleh digunakan di dalam proses pemilihan; 3. Menerangkan jenis-jenis ujian pemilihan; 4. Membincangkan pendekatan semasa menjalankan temu duga pekerjaan; dan 5. Mengkaji strategi untuk mencapai keputusan dalam pemilihan. PENGENALAN Kita sering terdedah pada berita mengenai penyelewengan, salah guna kuasa dan gangguan seksual di tempat kerja. Oleh sebab itu, pemilihan calon yang sesuai adalah sangat penting bagi memastikan kejayaan sesebuah organisasi. Jika dalam proses pengambilan pekerja, organisasi cuba untuk mendapatkan sebanyak mungkin calon-calon bagi sesuatu jawatan, dalam proses pemilihan pula, bilangan calon akan dikurangkan dengan memilih calon-calon yang paling layak. Tujuan utama pemilihan adalah memaksimakan ketepatan memilih pekerja yang berkelayakan dan mengelakkan mengambil pekerja yang tidak layak. Walaupun jabatan sumber manusia bertanggungjawab dalam menjalankan proses pemilihan, keputusan untuk mengambil calon yang layak biasanya dilakukan oleh pengurus di sesebuah jabatan.

2 TOPIK 5 PEMILIHAN PROSES PEMILIHAN Apakah yang anda faham tentang proses pemilihan? Pemilihan adalah satu proses memilih individu yang mempunyai kelayakan yang sesuai bagi mengisi kekosongan sesuatu jawatan yang sedia ada ataupun yang akan datang. Proses pemilihan adalah satu proses yang berterusan dan melibatkan beberapa langkah. Antara langkah itu adalah: (a) (b) (c) (d) (e) (f) (g) (h) Melengkapkan borang permohonan. Temu duga awal di jabatan sumber manusia. Ujian pekerjaan (ujian kebolehan kognitif, ujian pencapaian). Menyiasat latar belakang calon. Pemilihan awal di jabatan sumber manusia. Temu duga pasukan/penyelia. Pemeriksaan kesihatan/ujian dadah. Keputusan pengambilan. Merujuk langkah-langkah di atas, kita dapat melihat bahawa organisasi akan menggunakan berbagai cara untuk mendapatkan maklumat mengenai pemohon. Antara kaedah yang digunakan adalah borang permohonan, temu duga, ujian pekerjaan, pemeriksaan kesihatan dan latar belakang ke atas pemohon/calon. AKTIVITI Pada pendapat anda, mengapakah sesetengah pemohon dikecualikan daripada langkah-langkah tertentu dalam proses pemilihan, manakala pemohon-pemohon yang lain mesti melalui keseluruhan proses pemilihan? 2. Lawati laman web untuk mendapatkan maklumat mengenai bagaimana proses pemilihan dijalankan dan bagaimana maklumat tentang pekerja diperolehi.

3 108 TOPIK 5 PEMILIHAN 5.2 MAKLUMAT YANG DIPERCAYAI DAN SAH Maklumat mengenai pemohon pekerjaan dan calon-calon mestilah tepat, dipercayai dan sah. Ini adalah penting demi memastikan pekerja yang dipilih benar-benar layak Kebolehpercayaan Maklumat Kebolehpercayaan bermakna tahap kaedah-kaedah pemilihan seperti temu duga, ujian dan sebagainya memberikan data yang konsisten pada setiap kali, walaupun menggunakan kaedah pengukuran yang lain. Kebolehpercayaan bermakna sejauh mana sesuatu alat pemilihan itu mampu memberikan data yang konsisten. Jadual 5.1 dan 5.2 adalah contoh-contoh kebolehpercayaan yang stabil dan konsisten. Jadual 5.1: Kebolehpercayaan sebagai Kestabilan dengan Masa A. Kebolehpercayaan Tinggi Pemohon Skor Ujian Skor Ujian Semula Ahmad Chin Rama Kuntum B. Kebolehpercayaan Rendah Pemohon Skor Ujian Skor Ujian Semula Ahmad Chin Rama Kuntum Sumber: Diadaptasi daripada Bohlander, Snell & Sherman (2009)

4 TOPIK 5 PEMILIHAN 109 Jadual 5.2: Konsisten dalam Kebolehpercayaan A. Kebolehpercayaan Tinggi Pemohon Penilai 1 Penilai 2 Penilai 3 Ahmad Chin Rama Kuntum B. Kebolehpercayaan Rendah Pemohon Penilai 1 Penilai 2 Penilai 3 Ahmad Chin Rama Kuntum Sumber: Diadaptasi daripada Bohlander, Snell & Sherman (2009) Kesahan Maklumat Kesahan bermakna tahap di mana ujian pemilihan dan tatacara mampu untuk mengukur ciri-ciri seseorang. Terdapat tiga jenis kesahan maklumat, iaitu: (a) (b) (c) Kesahan kriteria yang berkaitan; Kesahan kandungan; dan Kesahan konstruk. Rajah 5.1 menunjukkan bagaimana skor ujian disahkan dengan menggunakan kriteria penilaian (salah satu jenis kesahan maklumat).

5 110 TOPIK 5 PEMILIHAN Rajah 5.1: Ujian kesahan dan ujian tidak sah Sumber: Bohlander, Snell & Sherman (2009). Managing human resource (15th ed.). Ohio: South-western College Publishing. (a) Kesahan Kriteria yang Berkaitan Kesahan kriteria yang berkaitan adalah tahap di mana kaedah-kaedah pemilihan yang dipilih mampu untuk meramal atau menunjukkan satu perhubungan dengan elemen-elemen utama tingkah laku kerja (Bohlander, Snell dan Sherman, 2004). Prestasi daripada ujian tertentu akan dibandingkan dengan rekod-rekod pengeluaran sebenar, penilaian penyelia, hasil daripada latihan dan ukuran kejayaan yang berbeza yang bersesuaian dengan kerja yang tertentu. Sebagai contoh, kriteria untuk satu kerja dalam sektor pengeluaran adalah kualiti dan kuantiti produk, manakala kriteria bagi kerja seorang jurujual adalah jumlah jualan. Kesahan kriteria yang berkaitan boleh dibahagikan kepada dua jenis: (i) Kesahan Serentak Kesahan serentak bermakna sejauh mana skor ujian atau maklumat lain yang diramalkan akan sepadan dengan kriteria daripada data yang diperoleh daripada pekerja yang sedia ada. Sebagai contoh, seorang penyelia menjalankan penilaian kerja terhadap beberapa orang kerani dengan memberi mereka ujian kebolehan mengenai halhal yang berkaitan dengan perkeranian. Skor daripada ujian tersebut

6 TOPIK 5 PEMILIHAN 111 akan dibandingkan dengan penilaian daripada penyelia untuk melihat sama ada wujud atau tidak satu perhubungan antara skor ujian dengan penilaian penyelia. (ii) Kesahan Ramalan Kesahan ramalan bermakna sejauh mana skor ujian yang dilakukan oleh seorang pemohon sebelum beliau diambil untuk bekerja sepadan dengan data yang diperolehi daripada pemohon atau pekerja selepas beliau diambil bekerja, selepas satu tempoh yang tertentu. Pengesahan silang boleh dilakukan untuk tujuan mengukuhkan sesuatu ujian kesahan. Pengesahan silang menguatkan lagi pengesahan hasil daripada ujian kesahan dengan menjalankan ujian ke atas sampel yang berbeza daripada populasi yang sama. (b) (c) Kesahan Kandungan Kesahan kandungan mengukur sejauh mana kaedah pemilihan, seperti jenis ujian, mendapatkan sampel bagi pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk melaksanakan sesuatu pekerjaan. Lebih tinggi perhubungan antara kandungan ujian dengan keperluan kerja yang sebenar, lagi tinggi kesahan kandungannya. Sebagai contoh, ujian bagi menjadi seorang guru tadika tidak sepatutnya mengandungi aktivitiaktiviti menyelesaikan masalah-masalah perakaunan. Kesahan Konstruk Kesahan konstruk mengukur sejauh mana kaedah pemilihan dapat mengukur konstruk atau ciri-ciri pekerja yang berpotensi secara teorinya. Contoh konstruk ialah kecerdasan, pemahaman tentang hal-hal mekanikal dan kebimbangan. AKTIVITI 5.2 Rujuk Jadual 5.2. Bagaimanakah Jadual 5.2 mengaitkan tiga jenis konsep kesahan?

7 112 TOPIK 5 PEMILIHAN 5.3 KAEDAH-KAEDAH PEMILIHAN Dalam kaedah pemilihan, kita akan membincangkan bagaimana untuk: (a) (b) (c) (d) Mendapatkan maklumat tentang pemohon-pemohon dan calon-calon pekerjaan yang berpotensi; Menguji calon-calon bagi tujuan mengenal pasti siapa yang paling layak untuk sesuatu pekerjaan; Mendapatkan maklumat menerusi temu duga yang berkesan; dan Menentukan calon yang paling layak untuk diberikan tawaran pekerjaan Sumber-sumber Maklumat Apabila anda memohon sesuatu pekerjaan, adakah anda mengisi tentang maklumat peribadi anda? Apakah kaedah yang digunakan pada masa itu? Terdapat beberapa kaedah yang digunakan untuk mendapatkan maklumat mengenai calon. Rajah 5.2 menunjukkan beberapa kaedah yang digunakan untuk mendapatkan maklumat dalam proses pemilihan serta keberkesanannya. Rajah 5.2: Keberkesanan kaedah-kaedah pemilihan

8 TOPIK 5 PEMILIHAN 113 Berikut adalah beberapa jenis sumber-sumber maklumat yang biasa digunakan oleh organisasi untuk mendapatkan maklumat tentang calon bagi mengisi sesuatu jawatan pekerjaan. (a) (b) (c) Borang Permohonan Borang permohonan memberikan maklumat sama ada pemohon mempunyai pengalaman serta latar belakang pendidikan dan perkaraperkara lain yang berkaitan dengan pekerjaan. Maklumat daripada borang permohonan akan dijadikan asas oleh penemu duga untuk bertanyakan soalan-soalan tentang latar belakang dan pemeriksaan rujukan pemohon. Antara maklumat yang terdapat di dalam borang permohonan adalah tarikh permohonan, latar belakang pendidikan, pengalaman, rekod jenayah, kewarganegaraan dan kurang upaya. Maklumat Biografi Kosong (MBK) Menerusi MBK, soalan-soalan yang ditanya lebih kepada kehidupan keluarga, minat atau hobi, keahlian kelab serta pengalaman dalam jualan dan pelaburan. MBK dapat memberikan keperincian am tentang tingkah laku pemohon. Menyiasat Latar Belakang Calon Apabila penemu duga merasakan bahawa calon tersebut berpotensi, maklumat tentang beliau akan diperoleh daripada majikannya yang terdahulu atau lain-lain maklumat yang berkaitan akan disiasat. Antara kaedahnya ialah: (i) (ii) (iii) (iv) Menelefon pengurusnya yang terdahulu; Menulis surat untuk mendapatkan maklumat; Mendapatkan persetujuan bertulis daripada pemohon untuk penemu duga mendapatkan maklumat daripada majikan sebelumnya; dan Meneliti laporan kredit untuk melihat kedudukan kewangan pemohon atau calon.

9 114 TOPIK 5 PEMILIHAN (d) (e) (f) (g) (h) Ujian Poligraf Ujian poligraf merupakan alat untuk mengesan pembohongan. Ia mengukur sebarang perubahan dalam kadar pernafasan, tekanan darah dan nadi seseorang apabila beliau disoal. Soalan-soalan yang sering ditanya termasuk perkara-perkara yang melibatkan penyalahgunaan dadah, kecurian atau kesalahan jenayah yang sebelum ini tidak dapat dikesan oleh orang lain. Ujian Kejujuran dan Integriti Ujian kejujuran dan integriti selalunya digunakan oleh sesebuah organisasi yang pekerjanya mempunyai akses kepada wang dan barang-barang jualan. Soalan-soalan yang sering ditanya adalah yang berkaitan dengan nilai-nilai serta sikap terhadap isu-isu seperti kecurian dan hukuman ke atas pencuri. Jumlah analisis akan menjadi satu andaian bagi prestasi kerja dan masalah disiplin. Grafologi Ia merujuk kepada satu sistem yang mengkaji tulisan tangan seseorang. Melalui tulisan tangan seseorang calon, ahli grafologi boleh membuat andaian mengenai kecerdasan, tahap tenaga, kebolehan organisasi dan emosi. Pemeriksaan Kesihatan Pemeriksaan kesihatan dilakukan untuk memastikan tahap kesihatan pemohon memenuhi keperluan pekerjaan. Ujian Dadah Ujian dadah bertujuan untuk memastikan bakal pekerja bebas daripada dadah yang merbahaya. Biasanya, organisasi akan menggunakan kaedah pensampelan untuk ujian ini. AKTIVITI 5.3 Pekerjaan yang manakah memerlukan calon diuji dengan grafologi?

10 TOPIK 5 PEMILIHAN 115 LATIHAN 5.1 Kenyataan BETUL (B) atau SALAH (S) 1. Prosedur pemilihan tidak perlu disahkan sebelum ia digunakan. 2. Lagi banyak perkaitan antara kandungan sesuatu kaedah pemilihan dengan sampel daripada kerja-kerja sebenar, lagi tinggi nilai kesahan kandungan. 3. Kesahan konstruk adalah satu tahap di mana kaedah pemilihan dapat mengukur ciri-ciri atau konstruk secara teorinya. 4. Kebanyakan organisasi memerlukan pemohon mengisi borang permohonan kerana ia memberikan maklumat dengan cepat dan bersistematik mengenai pemohon tersebut. 5. Untuk menapis dan memilih para pemohon dan meramalkan prestasi mereka, organisasi perlu meneliti maklumat mereka menerusi sumber-sumber rujukan mereka Ujian Pekerjaan Satu lagi kaedah bagi mendapatkan maklumat tentang calon-calon adalah melalui ujian pekerjaan. Sesetengah organisasi mengambil perunding untuk melaksanakan ujian ini. Ujian pekerjaan merupakan cara yang objektif dan seragam untuk mengukur pengetahuan, kemahiran, kebolehan dan ciri-ciri lain calon-calon. Ujian pekerjaan boleh dikategorikan kepada dua iaitu: (a) (b) Ujian Kebolehan Ujian kebolehan mengukur kapasiti atau keupayaan seseorang individu dalam mempelajari dan menguasai kemahiran yang baru. Ujian Pencapaian Ujian pencapaian mengukur apa yang seseorang individu itu mengetahui atau mampu melakukan pada satu tempoh masa.

11 116 TOPIK 5 PEMILIHAN Antara jenis ujian pekerjaan adalah: (a) (b) (c) (d) Ujian Kebolehan Kognitif Ia ialah satu jenis ujian yang mengukur kebolehan mental seseorang seperti kebolehan, kefasihan, keupayaan mengira, keupayaan memberi sebab, pemikiran dan membuat kesimpulan. Ujian ini dapat membantu organisasi mengetahui tahap kepintaran am seseorang individu. Ujian Pengetahuan Kerja Ia ialah satu ujian yang mengukur pengetahuan dan pemahaman individu terhadap sesuatu pekerjaan. Ujian Contoh Kerja Ia ialah satu ujian yang memerlukan pemohon untuk melaksanakan tugas yang merupakan sebahagian daripada tugas dalam jawatan yang dipohon. Sebagai contoh, ujian membaca peta untuk calon pegawai trafik, dan penilaian dan pembuatan keputusan untuk calon pegawai pentadbiran. Inventori Personaliti dan Minat Ia ialah satu jenis ujian yang mengukur kecenderungan dan perangai sesorang individu. Terdapat lima jenis dimensi yang mencerminkan personaliti individu iaitu: (i) (ii) (iii) (iv) Ekstrovert Ekstrovert memberi tumpuan terhadap ciri-ciri luaran seseorang individu, iaitu tahap banyaknya beliau bercakap, bersosial, aktif, agresif dan ceria. Bersetuju Bersetuju merupakan satu tahap yang mana seseorang individu itu boleh dipercayai, mesra, murah hati, dapat bertolak ansur, jujur, memberi kerjasama dan boleh diajak untuk berbincang. Berhati-hati Ia ialah satu tahap yang mana seseorang individu itu boleh diharap, mematuhi peraturan dan tekun dalam melaksanakan tugas-tugas. Kestabilan Emosi Kestabilan emosi ialah satu tahap yang mana seseorang individu itu merasa selamat, tenang, bebas dan mempunyai autonomi.

12 TOPIK 5 PEMILIHAN 117 (v) Pendedahan kepada Pengalaman Ia melibatkan bagaimana seseorang itu didedahkan kepada pengalaman baru iaitu kecerdasan, falsafah, pemahaman yang mendalam, kreatif, kebolehan abstrak dan rasa ingin tahu. AKTIVITI 5.4 Dalam inventori personaliti dan minat, terdapat lima jenis dimensi personaliti. Yang mana satukah mencerminkan keperibadian anda, dan berdasarkan kepada personaliti anda, apakah jenis pekerjaan yang sesuai bagi anda? (e) Ujian Keupayaan Fizikal Ujian ini bertujuan untuk memeriksa keupayaan fizikal seseorang individu di dalam melaksanakan satu tugas dalam sesuatu pekerjaan. Pekerjaan yang berisiko seperti ahli bomba dan pemandu lori perlu mempunyai kekuatan serta ketahanan fizikal. Ini mengehadkan permohonan daripada kaum wanita dan juga mereka yang kurang upaya. AKTIVITI 5.5 Kelaskan ujian-ujian kerja berikut mengikut kategori (ujian kebolehan atau ujian pencapaian). Jenis Ujian Ujian Keupayaan Kognitif Kategori Ujian Pengetahuan Kerja Ujian Contoh Kerja Ujian Personaliti dan Minat Ujian Keupayaan Fizikal

13 118 TOPIK 5 PEMILIHAN Temu Duga Pekerjaan Maklumat mengenai calon-calon boleh diperolehi melalui temu duga pekerjaan. Secara tradisinya, temu duga merupakan kaedah utama bagi kebanyakan organisasi untuk mengumpul maklumat mengenai calon-calon. Sungguhpun ramai penyelidik masih ragu-ragu mengenai kesahannya, kaedah ini masih menjadi pilihan utama semasa menjalankan proses pemilihan. Ini disebabkan: (a) (b) (c) Temu duga adalah mudah untuk dijalankan terutamanya dengan bilangan pemohon yang kecil. Selain daripada tujuannya untuk mengumpul maklumat, ia juga berfungsi untuk mengetahui calon dengan lebih dekat lagi. Perekrut percaya dan yakin bahawa temu duga membolehkan mereka untuk menilai calon-calon. Dalam temu duga, terdapat tiga faktor yang penting yang perlu diberi perhatian: (a) Jenis-jenis Temu Duga Pekerjaan Terdapat beberapa jenis temuduga pekerjaan: (i) (ii) (iii) Temu Duga Tidak Berstruktur Semasa temu duga tidak berstruktur, pemohon mempunyai kebebasan untuk memberikan pendapat. Penemu duga cuba untuk tidak mempengaruhi mana-mana pendapat yang datangnya daripada calon. Biasanya, penemu duga akan bertanyakan soalan umum seperti pengalaman calon bekerja dengan syarikat sebelum ini. Temu Duga Berstruktur Temu duga jenis ini mengandungi satu set soalan yang seragam serta dengan jawapan-jawapan yang telah ditetapkan. Soalan-soalan berdasarkan kepada analisis pekerjaan yang telah dijalankan terlebih dahulu. Maklumat temu duga berstruktur dapat mengurangkan ketidakadilan dari segi perspektif undang-undang. Temu Duga Situasi Dalam temu duga ini, pemohon diberikan situasi atau peristiwa di mana dia perlu memberikan respon. Maklum balas yang diberikan akan dinilai berdasarkan kepada jawapan yang telah ditetapkan. Temu duga jenis ini merupakan sebahagian daripada temu duga berstruktur.

14 TOPIK 5 PEMILIHAN 119 (iv) (v) (vi) Temu Duga Tingkah Laku Dalam temu duga ini, pemohon akan diminta untuk memberikan respon tentang bagaimana untuk menangani sesuatu keadaan. Sebagai contoh, berdasarkan kepada pengalaman pemohon, apa tindakan yang boleh diambil terhadap kakitangan yang selalu ponteng kerja. Pendekatan ini berdasarkan kepada kaedah kejadian daripada analisis pekerjaan. Temu Duga Panel Dalam temu duga panel pula, sekumpulan penemu duga akan menyoal dan memerhatikan calon. Bilangan penemu duga adalah antara tiga hingga lima orang. Para penemu duga akan membandingkan hasil pemerhatian mereka dan mencapai kata sepakat mengenai calon. Kaedah ini mempunyai tahap kesahan yang tinggi. Temu Duga Komputer Temu duga ini memerlukan calon-calon menjawab soalan-soalan pilihan (daripada 75 hingga 125 soalan) yang berkaitan dengan pekerjaan. Jawapan yang didapati akan dibandingkan dengan profil jawapan calon-calon sebelumnya. Temu duga komputer selalunya digunakan sebagai temu duga tambahan untuk temu duga umum ataupun konvensional. (b) Pemboleh Ubah di dalam Temu Duga Pekerjaan Proses temu duga dipengaruhi oleh penemu duga, calon dan isi kandungan temu duga. Rajah 5.3 menunjukkan beberapa pemboleh ubah dan proses yang terlibat dalam temu duga pekerjaan.

15 120 TOPIK 5 PEMILIHAN Rajah 5.3: Bebarapa pemboleh ubah dalam temu duga pekerjaan Sumber: Bohlander, Snell & Sherman (2009). Managing human resource (15th ed.). Ohio: South-western College Publishing. (c) Garis Panduan bagi Penemu Duga AKTIVITI 5.6 Berat sebelah boleh berlaku semasa proses temu duga. Penemu duga selalunya terpengaruh dengan maklumat negatif tentang calon. Pada pendapat anda, apakah yang perlu dilakukan oleh penemu duga bagi mengelakkan perkara ini daripada terjadi?

16 TOPIK 5 PEMILIHAN 121 Penemu duga pekerjaan boleh mempengaruhi calon sama ada untuk menerima atau menolak tawaran pekerjaan. Oleh sebab itu, organisasi perlu berhati-hati dalam memilih penemu duga. Seorang penemu duga memerlukan sifat-sifat seperti rendah diri, berobjektif, matang dan sabar. Kemahiran komunikasi juga perlu. Penemu duga tidak seharusnya terlalu banyak bercakap, tidak keterlaluan memberikan pendapatnya serta tidak menunjukkan berat sebelah. Berikut adalah beberapa garis panduan yang boleh dipatuhi oleh penemu duga: (i) (ii) (iii) (iv) (v) (vi) Menetapkan Rancangan Temu Duga Meneliti tujuan temu duga dan menentukan perkara-perkara serta soalan-soalan yang akan ditanya. Mendapatkan maklumat yang berkaitan. Menentukan dan Mengekalkan Hubungan Ini boleh dilakukan dengan menyambut calon, menerangkan tujuan temu duga dan menunjukkan minat terhadap calon. Menjadi Pendengar yang Baik Cuba untuk memahami apa yang dimaksudkan oleh calon. Memberi Perhatian kepada Bahasa Badan Memerhatikan reaksi muka, pergerakan kepala serta tangan, kedudukan badan dan pergerakan lain yang boleh menunjukkan sikap dan perasaan calon. Walau bagaimanapun, penemu duga perlu juga memberi perhatian terhadap bahasa badannya sendiri. Memberi Maklumat dengan Betul dan Ikhlas Menjawab soalan-soalan daripada calon dengan betul dan ikhlas. Memberikan gambaran yang jelas mengenai pekerjaan yang ditawarkan. Menggunakan Soalan-soalan Secara Efektif Elakkan daripada menyoal calon ketika beliau sedang menjawab soalan. Berikan peluang kepada calon untuk memikirkan sebentar jawapan yang patut diberikan. (vii) Asingkan Fakta daripada Pendapat Semasa sesi temu duga, penemu duga perlu mencatat fakta. Kesimpulan penemu duga kemudiannya dibandingkan dengan penemu duga yang lain.

17 122 TOPIK 5 PEMILIHAN (vii) Mengenal pasti Berat Sebelah dan Stereotaip Kebiasaannya, berat sebelah berlaku semasa temu duga di mana penemu duga dengan mudah menerima calon-calon yang serasi dengannya. Stereotaip juga berlaku semasa temu duga. Seseorang calon itu selalunya akan dinilai berdasarkan bangsa dan penampilan. (ix) (x) Mengawal Halatuju Temu Duga Temu duga mengikut apa yang telah dirancangkan. Seni ini juga memberi peluang kepada calon untuk bercakap. Walau bagaimanapun, penemu duga perlu mengawasi situasi supaya objektif temu duga dapat dicapai. Keseragaman Soalan-soalan Menanyakan soalan-soalan kepada semua calon yang ditemu duga untuk jawatan yang sama. Ini akan meningkatkan kepercayaan dan mengelakkan diskriminasi. LATIHAN 5.2 Kenyataan BETUL (B) atau SALAH (S) 1. Walaupun ia mempunyai potensi yang baik, ujian keupayaan fizikal boleh memberi kesan negatif kepada pemohon wanita dan kurang upaya. 2. Ujian pencapaian memerlukan pemohon untuk menjalankan tugas-tugas yang merupakan sebahagian daripada kerja-kerja sebenar. 3. Dalam menggunakan pendekatan temu duga tidak berstruktur, penemu duga mendengar dengan penuh perhatian dan tidak mengganggu calon ataupun menukar topik secara tiba-tiba. 4. Temu duga panel adalah satu keadaan di mana tiga hingga lima orang penemu duga menemu bual sekumpulan calon secara serentak.

18 TOPIK 5 PEMILIHAN Mencapai Keputusan Pemilihan Apabila maklumat yang diperlukan telah diperolehi, proses untuk menentukan calon yang akan ditawarkan perkerjaan berakhir. Pada peringkat ini, ada tiga perkara penting yang perlu diperhatikan, iaitu: (a) (b) (c) Memudahkan maklumat calon; Strategi keputusan; dan Keputusan akhir. Peringkat ini penting kerana ia melibatkan kos. Oleh sebab itu, perlu ada satu senarai semak mengenai maklumat calon-calon dan juga strategi pilihan di dalam memilih calon. (a) Memudahkan Maklumat Calon Pihak pengurusan biasanya berminat untuk mengetahui apa yang boleh dilakukan dan apa yang akan dilakukan oleh calon dalam pekerjaan beliau. Pihak pengurusan perlu mengambil kira kedua-dua faktor tersebut apabila menilai calon. Faktor-faktor yang calon mampu lakukan termasuk pengetahuan, kemahiran dan keupayaan untuk mendapatkan pengetahuan serta kemahiran yang baru. Faktor-faktor tentang apa yang calon-calon akan lakukan termasuk motivasi, minat dan lain-lain sifat personaliti (rujuk Rajah 5.4). Rajah 5.4: Faktor-faktor Dapat melakukan dan Akan melakukan Sumber: Bohlander, Snell & Sherman (2009). Managing human resource (15th ed.). Ohio: South-western College Publishing.

19 124 TOPIK 5 PEMILIHAN Seseorang pekerja yang mempunyai keupayaan untuk melakukan sesuatu tetapi tidak mempunyai kepentingan untuk membuatnya adalah lebih baik berbanding seorang pekerja yang mempunyai kepentingan tetapi tidak mempunyai keupayaan. Lebih mudah untuk mengukur apa yang pemohon mampu melakukan dan bukannya apa yang dia akan lakukan. Skor-skor daripada ujian boleh digunakan sebagai kaedah untuk mengukur keupayaan calon. Keputusan temuduga boleh dijadikan garis panduan untuk menjangkakan apa yang boleh dilakukan oleh calon pada masa hadapan. (b) Strategi Keputusan Strategi keputusan digunakan dalam pengambilan kakitangan berbeza mengikut kategori pekerjaan. Sebagai contoh, strategi yang digunakan untuk mengambil seorang pengurus berbeza dengan strategi yang digunakan untuk mengambil seorang kerani. Beberapa faktor perlu diambil kira oleh pihak pengurusan sebelum sebarang keputusan pemilihan kakitangan dilakukan. Faktor-faktor ini adalah: (i) (ii) Adakah pengambilan individu tertentu itu berdasarkan kepada keupayaannya, ataupun ia berdasarkan kepada keperluan organisasi? Berapakah bayaran permulaan bagi individu yang ditawarkan pekerjaan terssebut? (iii) Adakah pemilihan berdasarkan kesesuaian calon untuk pekerjaan tersebut, atau adakah ia mengambil kira peluang kerjaya untuk calon tersebut di dalam organisasi? (iv) Sejauh manakah mereka yang kurang berkelayakan akan dipertimbangkan? (v) (vi) Adakah individu yang terlebih kelayakannya layak dipertimbangkan dan ditawarkan pekerjaan tersebut? Apakah kesan-kesannya dengan pengambilan calon terhadap peraturan-peraturan dan kepelbagaian pekerja di dalam organisasi? Pihak pengurusan perlu juga menentukan jenis-jenis pendekatan yang akan dilaksanakan dalam membuat keputusan untuk mengambil individu bagi sesuatu pekerjaan. Jenis-jenis pendekatan ialah pendekatan klinik dan pendekatan statistik.

20 TOPIK 5 PEMILIHAN 125 (i) (ii) Pendekatan Klinikal Melalui pendekatan klinikal, mereka yang terlibat dalam proses pemilihan akan meneliti semula kesemua data dan maklumat calon. Keputusan akan dibuat berdasarkan kepada pemahaman temuduga pekerjaan dan pemerhatian mereka terhadap individu-individu yang berjaya mendapatkan jawatan pekerjaan tersebut. Pendekatan klinikal adalah bersifat subjektif tetapi ia sering diamalkan di kebanyakan organisasi. Pendekatan Statistik Pendekatan statistik lebih objektif secara amnya dan lebih baik berbanding pendekatan klinikal. Data yang didapati mengenai caloncalon dapat dipertimbangkan dengan terperinci dan peramal akan dikenal pasti secara statistik. Terdapat beberapa model dalam pendekatan statistik. Model-model ini ialah: Model pampasan Menerusi model pampasan, jika seseorang calon mendapat skor yang tinggi pada satu bahagian tertentu di dalam suatu ujian, ianya akan dapat membantu skor yang rendah daripada bahagian yang lain. Model had berganda Dalam model ini, calon perlu mencapai tahap atau skor minimum tertentu bagi kesemua dimensi pemilihan. Model halangan berganda Menerusi model ini, calon-calon yang mendapat markah yang tinggi di dalam ujian kemasukan akan dibenarkan untuk pergi ke peringkat seterusnya. Ini dapat menjimatkan kos jika kos pemilihan adalah tinggi. Jumlah calon yang mencukupi adalah penting supaya proses pemilihan dapat berjalan dengan lancar. Jika bilangan calon bagi sesuatu jawatan itu tidak mencukupi, maka kaedah pemilihan itu boleh dipersoalkan. Mungkin berlakunya keadaan di mana calon yang tidak berkelayakan diambil bekerja kerana organisasi tidak mempunyai pilihan lain. Nisbah pemilihan mampu untuk menggambarkan keberkesanan sesuatu proses pemilihan. Nisbah pemilihan ialah bilangan pemohon yang diambil

21 126 TOPIK 5 PEMILIHAN bekerja berbanding dengan jumlah pemohon yang memohon jawatan pekerjaan (Mondy, Noe dan Premeaux, 2002). AKTIVITI 5.7 Rajah 5.5: Taburan skor ujian dengan had hipotetikal Merujuk kepada Rajah 5.5, calon-calon daripada Bahagian 1 dan 2 akan diambil untuk bekerja. Apakah yang akan berlaku terhadap had penerimaan dianjakkan ke sebelah kiri untuk meningkatkan calon-calon yang layak apabila bilangan tenaga kerja masih tidak mencukupi? (c) Keputusan Akhir Selepas melalui proses pra-pemilihan, calon yang layak akan dirujuk kepada bahagian atau unit di mana terdapatnya jawatan yang perlu diisi. Pengurus atau penyelia di bahangian atau unit ini akan menemu duga calon tersebut dan menentukan sama ada beliau boleh mengisi kekosongan jawatan. Jabatan sumber manusia bertanggungjawab untuk menyampaikan keputusan permohonan calon, serta menyediakan hal-hal terperinci mengenai sesuatu pekerjaan jika calon ditawarkan pekerjaan.

22 TOPIK 5 PEMILIHAN 127 LATIHAN 5.3 Isi Tempat Kosong (a) Pemilihan (c) Ujian Kebolehan (b) Model halangan berganda (d) Kesahan 1. adalah proses untuk memilih individu yang layak bagi mengisi jawatan kosong pada masa kini dan masa hadapan. 2. adalah strategi yang berterusan di mana pemohonpemohon yang mendapat skor tertinggi dalam ujian awal dibenarkan untuk mengambil ujian yang berikutnya. 3. mengukur keupayaan seseorang individu untuk mempelajari atau mendapatkan kemahiran yang baru. 4. merujuk pada sejauh mana satu ujian atau prosedur pemilihan mengukur ciri-ciri seseorang. Soalan-soalan Pelbagai Pilihan 1. Secara amnya, prosedur pemilihan merupakan tanggungjawab jabatan sumber manusia. Walau bagaimanapun, keputusan untuk mengambil seseorang itu bekerja di dalam satu unit atau bahagian dibuat oleh. A. Kakitangan operasi B. Pengurus jabatan C. Pengurus kakitangan D. Perunding pengurusan 2. Untuk menjimatkan kos, dilakukan sebagai langkah terakhir dalam proses pemilihan. A. Temu duga B. Semakan latar belakang C. Ujian pekerjaan D. Pemeriksaan kesihatan

23 128 TOPIK 5 PEMILIHAN 2. Untuk menjimatkan kos, dilakukan sebagai langkah terakhir dalam proses pemilihan. A. Temu duga B. Semakan latar belakang C. Ujian pekerjaan D. Pemeriksaan kesihatan 3. Kaedah untuk mengukur keupayaan mental seperti kecerdasan, kefasihan, keupayaan untuk mengira dan keupayaan untuk tindakan yang rasional ialah. A. Ujian personaliti B. Ujian pencapaian. C. Ujian kognitif D. Pemusatan penilaian 4. Walaupun setiap langkah dalam proses pemilihan adalah penting, yang paling kritikal sekali ialah keputusan untuk. A. Menerima atau menolak calon-calon B. Menjalankan ujian pekerjaan C. Menggunakan borang permohonan D. Menyemak rujukan Soalan-soalan Esei 1. Apakah yang dimaksudkan dengan kriteria yang digunakan di dalam memilih kakitangan? Catatkan beberapa contoh kriteria yang digunakan bagi pekerjaan yang anda ketahui.

24 TOPIK 5 PEMILIHAN 129 Proses pemilihan sepatutnya memberi maklumat yang dipercayai dan sah tentang calon. Temu duga ialah salah satu kaedah yang digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang seseorang pemohon. Kaedah temu duga boleh digunakan bersama-sama dengan borang permohonan, maklumat biografi kosong, rujukan, semakan latar belakang, ujian kognitif dan ujian persampelan pekerjaan. Ujian pekerjaan lebih berobjektif daripada temu duga dan ianya boleh memberikan sampel tingkah laku yang lebih luas. Setiap jenis ujian ada tujuannya sendiri, seperti ujian pengetahuan pekerjaan dan ujian persampelan pekerjaan direka untuk menentukan sama ada seseorang itu memerlukan latihan ataupun tidak. Pelbagai kaedah boleh digunakan dalam proses temu duga. Temu duga boleh dilakukan secara berstruktur atau bukan berstruktur dan juga secara seorang dengan seorang ataupun dengan sekumpulan panel. Dalam proses membuat keputusan sama ada seseorang calon itu akan ditawarkan jawatan, faktor-faktor yang diambil kira ialah apa yang calon itu boleh lakukan dan apa yang dia akan dapat lakukan. Pengambilan boleh menggunakan pendekatan klinikal ataupun statistik. Grafologi Kebolehpercayaan Kesahan Maklumat Biografi Kosong (MBK) Ujian pekerjaan

SULIT FP511: HUMAN COMPUTER INTERACTION/SET 1. INSTRUCTION: This section consists of SIX (6) structured questions. Answer ALL questions.

SULIT FP511: HUMAN COMPUTER INTERACTION/SET 1. INSTRUCTION: This section consists of SIX (6) structured questions. Answer ALL questions. SECTION B: 70 MARKS BAHAGIAN B: 70 MARKAH INSTRUCTION: This section consists of SIX (6) structured questions. Answer ALL questions. ARAHAN: Bahagian ini mengandungi ENAM (6) soalan berstruktur. Jawab semua

More information

yang menghadapi masalah Down Syndrome. Mereka telah menghadiri satu program

yang menghadapi masalah Down Syndrome. Mereka telah menghadiri satu program ABSTRAK Kajian ini telah dikendalikan untuk menguji kebolehan komunikasi enam kanak-kanak yang menghadapi masalah Down Syndrome. Mereka telah menghadiri satu program Intervensi di dalam kelas yang dikendalikan

More information

INSTRUCTION: This section consists of SIX (6) structured questions. Answer FOUR (4) questions only.

INSTRUCTION: This section consists of SIX (6) structured questions. Answer FOUR (4) questions only. INSTRUCTION: This section consists of SIX (6) structured questions. Answer FOUR (4) questions only. ARAHAN: Bahagian ini mengandungi ENAM (6) soalan berstruktur. Jawab EMPAT (4) soalan sahaja. QUESTION

More information

SIMILARITY MEASURE FOR RETRIEVAL OF QUESTION ITEMS WITH MULTI-VARIABLE DATA SETS SITI HASRINAFASYA BINTI CHE HASSAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

SIMILARITY MEASURE FOR RETRIEVAL OF QUESTION ITEMS WITH MULTI-VARIABLE DATA SETS SITI HASRINAFASYA BINTI CHE HASSAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA SIMILARITY MEASURE FOR RETRIEVAL OF QUESTION ITEMS WITH MULTI-VARIABLE DATA SETS SITI HASRINAFASYA BINTI CHE HASSAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA SIMILARITY MEASURE FOR RETRIEVAL OF QUESTION ITEMS WITH

More information

NATIONAL INSTITUTE OF OCCUPATIONAL SAFETY AND HEALTH

NATIONAL INSTITUTE OF OCCUPATIONAL SAFETY AND HEALTH Laporan Piagam Januari Februari 2017 CCAR-16-12 08.03.2017 1/5 Ringkasan Peratusan Piagam Januari hingga Februari 2017 No 1 Kursus dan Latihan 92 2 Khidmat Rundingan 97 3 Pasport Keselamatan 85 4 Peperiksaan

More information

GARIS PANDUAN BAGI POTONGAN PERBELANJAAN DI BAWAH PERENGGAN 34(6)(m) DAN 34(6)(ma) AKTA CUKAI PENDAPATAN 1967 BAGI MAKSUD PENGIRAAN CUKAI PENDAPATAN

GARIS PANDUAN BAGI POTONGAN PERBELANJAAN DI BAWAH PERENGGAN 34(6)(m) DAN 34(6)(ma) AKTA CUKAI PENDAPATAN 1967 BAGI MAKSUD PENGIRAAN CUKAI PENDAPATAN LHDN.01/35/(S)/42/51/84 GARIS PANDUAN BAGI POTONGAN PERBELANJAAN DI BAWAH PERENGGAN 34(6)(m) DAN 34(6)(ma) AKTA CUKAI PENDAPATAN 1967 BAGI MAKSUD PENGIRAAN CUKAI PENDAPATAN 1. Objektif Garis panduan ini

More information

SYARAT-SYARAT KEMASUKAN DI TATI UNIVERSITY COLLEGE

SYARAT-SYARAT KEMASUKAN DI TATI UNIVERSITY COLLEGE SYARAT-SYARAT KEMASUKAN DI TATI UNIVERSITY COLLEGE Bil Nama Kursus Pengajian dan Rujukan Kursus Syarat Kelayakan Masuk Dalam Standard Program Yang Diluluskan Tarikh Berkuat Kuasa 1. Bachelor of Computer

More information

CADANGAN PELAKSANAAN ASSESSMENT CENTRE 1GUNASAMA

CADANGAN PELAKSANAAN ASSESSMENT CENTRE 1GUNASAMA CADANGAN PELAKSANAAN ASSESSMENT CENTRE 1GUNASAMA Mohd Mahyuddin bin Yahya ABSTRACT In the Malaysian Civil Service, Assessment Centre has been accepted as one of the important tools in recruitment and selection

More information

FAKTOR-FAKTOR YANG MUNGKIN MEMPENGARUHI PERLAKSANAAN PROGRAM BIMBINGAN TAULAN DALAM MEMBANTU GURU SAINS MENGUASAI BAHASA INGGERIS DI SEKOLAH

FAKTOR-FAKTOR YANG MUNGKIN MEMPENGARUHI PERLAKSANAAN PROGRAM BIMBINGAN TAULAN DALAM MEMBANTU GURU SAINS MENGUASAI BAHASA INGGERIS DI SEKOLAH FAKTOR-FAKTOR YANG MUNGKIN MEMPENGARUHI PERLAKSANAAN PROGRAM BIMBINGAN TAULAN DALAM MEMBANTU GURU SAINS MENGUASAI BAHASA INGGERIS DI SEKOLAH Azin Bin Nordin & Norlela Binti A. Kahar Fakulti Pendidikan,

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA TYPES OF WRITTEN FEEDBACK ON ESL STUDENT WRITERS ACADEMIC ESSAYS AND THEIR PERCEIVED USEFULNESS

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA TYPES OF WRITTEN FEEDBACK ON ESL STUDENT WRITERS ACADEMIC ESSAYS AND THEIR PERCEIVED USEFULNESS UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA TYPES OF WRITTEN FEEDBACK ON ESL STUDENT WRITERS ACADEMIC ESSAYS AND THEIR PERCEIVED USEFULNESS TEE PEI LENG @ KELLY FBMK 2011 37 TYPES OF WRITTEN FEEDBACK ON ESL STUDENT WRITERS

More information

PENGGUNAAN ICT DALAM KALANGAN GURU PELATIH KEMAHIRAN HIDUP FAKULTI PENDIDIKAN, UTM

PENGGUNAAN ICT DALAM KALANGAN GURU PELATIH KEMAHIRAN HIDUP FAKULTI PENDIDIKAN, UTM PENGGUNAAN ICT DALAM KALANGAN GURU PELATIH KEMAHIRAN HIDUP FAKULTI PENDIDIKAN, UTM M.Al-Muz-Zammil Bin Yasin & Abd. Muezzam Shah Bin Abdullah Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia ABSTRAK:

More information

KEPERLUAN SUSUNATUR DAN PERANCANGAN TAPAK BAGI KESELAMATAN KEBAKARAN (ARIAL 18 ) NORAINI BINTI ISMAIL FAKULTI ALAM BINA UNIVERSITI MALAYA 2007

KEPERLUAN SUSUNATUR DAN PERANCANGAN TAPAK BAGI KESELAMATAN KEBAKARAN (ARIAL 18 ) NORAINI BINTI ISMAIL FAKULTI ALAM BINA UNIVERSITI MALAYA 2007 LAMPIRAN A Contoh catatan pada kulit depan disertasi dan tulang tepi disertasi KEPERLUAN SUSUNATUR DAN PERANCANGAN TAPAK BAGI KESELAMATAN KEBAKARAN (ARIAL 18 ) X cm NORAINI BINTI ISMAIL X cm FAKULTI ALAM

More information

HUBUNGAN MINAT DAN SIKAP TERHADAP PENCAPAIAN PELAJAR DALAM KURSUS DPA3043 AUDITING. Fazlina Binti. Abd Rahiman. Aniza Suriati Binti Abdul Shukor

HUBUNGAN MINAT DAN SIKAP TERHADAP PENCAPAIAN PELAJAR DALAM KURSUS DPA3043 AUDITING. Fazlina Binti. Abd Rahiman. Aniza Suriati Binti Abdul Shukor HUBUNGAN MINAT DAN SIKAP TERHADAP PENCAPAIAN PELAJAR DALAM KURSUS DPA3043 AUDITING Fazlina Binti. Abd Rahiman Aniza Suriati Binti Abdul Shukor ABSTRAK Minat yang mendalam perlu hadir dalam diri pelajar

More information

TINJAUAN TENTANG AMALAN KOMUNIKASI GURU MATEMATIK SEKOLAH MENENGAH

TINJAUAN TENTANG AMALAN KOMUNIKASI GURU MATEMATIK SEKOLAH MENENGAH TINJAUAN TENTANG AMALAN KOMUNIKASI GURU MATEMATIK SEKOLAH MENENGAH 1 Sazwani Suhaimi, 2 Noor Shah Saad, 3 Sazelli Ab Ghani 1, 3 Jabatan Matematik, Fakulti Sains dan Matematik 2 Jabatan Pengajian Pendidikan,

More information

PROBLEMS IN ADJUNCT CARTOGRAPHY: A CASE STUDY NG PEI FANG FACULTY OF LANGUAGES AND LINGUISTICS UNIVERSITY OF MALAYA KUALA LUMPUR

PROBLEMS IN ADJUNCT CARTOGRAPHY: A CASE STUDY NG PEI FANG FACULTY OF LANGUAGES AND LINGUISTICS UNIVERSITY OF MALAYA KUALA LUMPUR PROBLEMS IN ADJUNCT CARTOGRAPHY: A CASE STUDY NG PEI FANG FACULTY OF LANGUAGES AND LINGUISTICS UNIVERSITY OF MALAYA KUALA LUMPUR 2012 PROBLEMS IN ADJUNCT CARTOGRAPHY: A CASE STUDY NG PEI FANG SUBMITTED

More information

KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH SAINS PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH

KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH SAINS PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH SAINS PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH UNIT SAINS MENENGAH SEKTOR SAINS DAN MATEMATIK BAHAGIAN PEMBANGUNAN KURIKULUM PENGENALAN Pentaksiran sekolah adalah proses pengumpulan

More information

PENDEKATAN P-P FIT DALAM PROSES PEMILIHAN CALON GURU DI INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI AWAM DI MALAYSIA. Oleh:

PENDEKATAN P-P FIT DALAM PROSES PEMILIHAN CALON GURU DI INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI AWAM DI MALAYSIA. Oleh: PENDEKATAN P-P FIT DALAM PROSES PEMILIHAN CALON GURU DI INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI AWAM DI MALAYSIA Oleh: Sidek Mohd Noah, Abdul Malek Abdul Karim, W.Marzuki W.Jaafar, Nabilah Abdullah, Munirah Ghazali,

More information

AMALAN PEMBANGUNAN PROFESIONAL (LDP) DALAM KALANGAN GURU SEKOLAH MENENGAH DAERAH MANJUNG

AMALAN PEMBANGUNAN PROFESIONAL (LDP) DALAM KALANGAN GURU SEKOLAH MENENGAH DAERAH MANJUNG AMALAN PEMBANGUNAN PROFESIONAL (LDP) DALAM KALANGAN GURU SEKOLAH MENENGAH DAERAH MANJUNG Noor Lela bt Ahmad Faculty of Management and Economic, UPSI noor.lela@fpe.upsi.edu.my Hariyaty bt Ab Wahid Faculty

More information

Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu JPBM (Malay Language Education Journal MyLEJ)

Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu JPBM (Malay Language Education Journal MyLEJ) 11 Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu JPBM (Malay Language Education Journal MyLEJ) KEBERKESANAN PEMBELAJARAN KOPERATIF TERHADAP PENCAPAIAN DAN MOTIVASI MURID SEKOLAH MENENGAH DALAM PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU

More information

RANCANGAN KURSUS. Muka surat : 1 daripada 6. Nama dan Kod Kursus: Komputer dalam Pendidikan Kimia(MPS1343) Jumlah Jam Pertemuan: 3 x 14 = 42 jam

RANCANGAN KURSUS. Muka surat : 1 daripada 6. Nama dan Kod Kursus: Komputer dalam Pendidikan Kimia(MPS1343) Jumlah Jam Pertemuan: 3 x 14 = 42 jam s Muka surat : 1 daripada 6 Nama Pensyarah : Prof. Dr. Rio Sumarni Shariffudin No. Bilik : C21 219 No. Telefon Bilik : 07-5534076 / 019-7717380 E-mel : rio.sumarni@gmail.com Sinopsis : Kursus ini membincangkan

More information

PENGHASILAN BAHAN E-PEMBELAJARAN BAGI TOPIK POLYGONS II UNTUK PELAJAR TINGKATAN TIGA BERASASKAN MOODLE

PENGHASILAN BAHAN E-PEMBELAJARAN BAGI TOPIK POLYGONS II UNTUK PELAJAR TINGKATAN TIGA BERASASKAN MOODLE PENGHASILAN BAHAN E-PEMBELAJARAN BAGI TOPIK POLYGONS II UNTUK PELAJAR TINGKATAN TIGA BERASASKAN MOODLE SHAMSHIYATUL BAQIYAH BT ABDUL WAHAB UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA PENGHASILAN BAHAN E-PEMBELAJARAN

More information

UNIVERSITY ASSET MANAGEMENT SYSTEM (UniAMS) CHE FUZIAH BINTI CHE ALI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

UNIVERSITY ASSET MANAGEMENT SYSTEM (UniAMS) CHE FUZIAH BINTI CHE ALI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA UNIVERSITY ASSET MANAGEMENT SYSTEM (UniAMS) CHE FUZIAH BINTI CHE ALI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA JUNE 2006 i UNIVERSITY ASSET MANAGEMENT SYSTEM CHE FUZIAH BINTI CHE ALI A thesis submitted in partial

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA DATA ENVELOPMENT ANALYSIS FOR TARGET SETTING WITH IMPRECISE DATA NAJMEH MALEKMOHAMMADI IPM 2010 17 DATA ENVELOPMENT ANALYSIS FOR TARGET SETTING WITH IMPRECISE DATA By NAJMEH MALEKMOHAMMADI

More information

Abstrak. Penerapan Rutin Berfikir dalam Membina Penguasaan Kosa Kata Murid. Khuraisah Mohd Abthar

Abstrak. Penerapan Rutin Berfikir dalam Membina Penguasaan Kosa Kata Murid. Khuraisah Mohd Abthar 24 Penerapan Rutin Berfikir dalam Membina Penguasaan Kosa Kata Murid Khuraisah Mohd Abthar khuraisah_mohamed_abthar@moe.edu.sg Salamah Massa id salamah_massaid@moe.edu.sg Sekolah Rendah Junyuan Abstrak

More information

PENGGUNAAN BAHAN ILUSTRASI OBJEK PADANAN ABJAD (IOAP) BAGI MENINGKATKAN KEUPAYAAN MENGECAM HURUF KANAK-KANAK PRASEKOLAH

PENGGUNAAN BAHAN ILUSTRASI OBJEK PADANAN ABJAD (IOAP) BAGI MENINGKATKAN KEUPAYAAN MENGECAM HURUF KANAK-KANAK PRASEKOLAH 179 PENGGUNAAN BAHAN ILUSTRASI OBJEK PADANAN ABJAD (IOAP) BAGI MENINGKATKAN KEUPAYAAN MENGECAM HURUF KANAK-KANAK PRASEKOLAH Mohd Firdaus Razlan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, 43600

More information

Abstrak. Masalah Pembelajaran Bahasa bukan Saintifik dalam Pembelajaran Sains

Abstrak. Masalah Pembelajaran Bahasa bukan Saintifik dalam Pembelajaran Sains Sains DP lilid 4, Bit. 1/2004 Masalah Pembelajaran Bahasa bukan Saintifik dalam Pembelajaran Sains SaidiSamsudin cydsam@hotmail.com ZuridaHajilsmail zurida@usm.my Abstrak It is assumed that proficiency

More information

KESAN PENGIKTIRAFAN MS ISO 9002 TERHADAP PSIKOLOGI DAN SITUASI KERJA GURU-GURUDAN KAKITANGAN SEKOLAH: SATU TINJAUAN

KESAN PENGIKTIRAFAN MS ISO 9002 TERHADAP PSIKOLOGI DAN SITUASI KERJA GURU-GURUDAN KAKITANGAN SEKOLAH: SATU TINJAUAN KESAN PENGIKTIRAFAN MS ISO 900 TERHADAP PSIKOLOGI DAN SITUASI KERJA GURU-GURUDAN KAKITANGAN SEKOLAH: SATU TINJAUAN Yahya Buntat Rozali Omar Syed Mohamad Shafeq Syed Mansor Fakulti Pendidikan Universiti

More information

PENILAIAN ESEI BERBANTUKAN KOMPUTER MENGGUNAKAN TEKNIK BAYESIAN DAN PENGUNDURAN LINEAR BERGANDA

PENILAIAN ESEI BERBANTUKAN KOMPUTER MENGGUNAKAN TEKNIK BAYESIAN DAN PENGUNDURAN LINEAR BERGANDA PENILAIAN ESEI BERBANTUKAN KOMPUTER MENGGUNAKAN TEKNIK BAYESIAN DAN PENGUNDURAN LINEAR BERGANDA MOHD AZWAN BIN MOHAMAD@HAMZA UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA Khas buat ibu, abah, isteri, puteri dan bakal

More information

Pendekatan Pengajaran Guru Dan Kesannya Terhadap Pencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah Kebangsaan Senai, Johor

Pendekatan Pengajaran Guru Dan Kesannya Terhadap Pencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah Kebangsaan Senai, Johor Journal of Technical, Vocational & Engineering Educational Volume 3 September 2011, Pages 67-78 /ISSN: 2231-7376 Pendekatan Pengajaran Guru Dan Kesannya Terhadap Pencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran

More information

Konflik Kerja-keluarga, Kesihatan Mental dan Kecenderungan Tukar Ganti Kerja dalam Kalangan Guru

Konflik Kerja-keluarga, Kesihatan Mental dan Kecenderungan Tukar Ganti Kerja dalam Kalangan Guru Jurnal Teknologi Full paper Konflik Kerja-keluarga, Kesihatan Mental dan Kecenderungan Tukar Ganti Kerja dalam Kalangan Guru Siti Aisyah Panatik a, Siti Khadijah Zainal Badri a a Jabatan Pembangunan Sumber

More information

KEMAHIRAN EMPLOYABILITY:TANGGAPAN GURU TERHADAP PENERAPANNYA DI SEKOLAH SATU KAJIAN KES

KEMAHIRAN EMPLOYABILITY:TANGGAPAN GURU TERHADAP PENERAPANNYA DI SEKOLAH SATU KAJIAN KES KEMAHIRAN EMPLOYABILITY:TANGGAPAN GURU TERHADAP PENERAPANNYA DI SEKOLAH SATU KAJIAN KES Yahya bin Buntat, Zakaria Mohd. Yusof & Meor Ibrahim Kamaruddin Universiti Teknologi Malaysia Abstrak Penulisan ini

More information

PENGGUNAAN GAMBAR RAJAH DALAM MENYELESAIKAN MASALAH GERAKAN LINEAR SITI NOR HIDAYAH BINTI ISMAIL UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

PENGGUNAAN GAMBAR RAJAH DALAM MENYELESAIKAN MASALAH GERAKAN LINEAR SITI NOR HIDAYAH BINTI ISMAIL UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA PENGGUNAAN GAMBAR RAJAH DALAM MENYELESAIKAN MASALAH GERAKAN LINEAR SITI NOR HIDAYAH BINTI ISMAIL UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA PENGGUNAAN GAMBAR RAJAH DALAM MENYELESAIKAN MASALAH GERAKAN LINEAR SITI NOR

More information

AN INVESTIGATION INTO THE FACTORS AFFECTING SECOND LANGUAGE LEARNERS CLASSROOM PARTICIPATION

AN INVESTIGATION INTO THE FACTORS AFFECTING SECOND LANGUAGE LEARNERS CLASSROOM PARTICIPATION AN INVESTIGATION INTO THE FACTORS AFFECTING SECOND LANGUAGE LEARNERS CLASSROOM PARTICIPATION Faizah Mohamad Nor & Liew Hui Choo Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia ABSTRACT: This study was

More information

HUBUNGAN ANTARA KUALITI GURU BAHASA ARAB DAN KECENDERUNGAN MINAT PELAJAR DALAM BAHASA ARAB

HUBUNGAN ANTARA KUALITI GURU BAHASA ARAB DAN KECENDERUNGAN MINAT PELAJAR DALAM BAHASA ARAB HUBUNGAN ANTARA KUALITI GURU BAHASA ARAB DAN KECENDERUNGAN MINAT PELAJAR DALAM BAHASA ARAB Oleh: Mohammad Abdillah Samsuiman kalamhamba85@yahoo.com Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam Fakulti Pengajian

More information

Lulus Matrikulasi KPM/Asasi Sains UM/Asasi Sains UiTM/Asasi Undang-Undang UiTM dengan mendapat sekurangkurangnya

Lulus Matrikulasi KPM/Asasi Sains UM/Asasi Sains UiTM/Asasi Undang-Undang UiTM dengan mendapat sekurangkurangnya SYARAT KEMASUKAN PROGRAM IJAZAH PERTAMA UKM SESI AKADEMIK 2016-2017 (FAKULTI TEKNOLOGI & SAINS MAKLUMAT) (CALON LEPASAN STPM, MATRIKULASI, ASASI, DIPLOMA/SETARAF) SYARAT AM UNIVERSITI Lulus Sijil Pelajaran

More information

HUBUNGAN ANTARA KEBIMBANGAN TERHADAP MATEMATIK DENGAN PENCAPAIAN DALAM KALANGAN PELAJAR SEKOLAH RENDAH

HUBUNGAN ANTARA KEBIMBANGAN TERHADAP MATEMATIK DENGAN PENCAPAIAN DALAM KALANGAN PELAJAR SEKOLAH RENDAH HUBUNGAN ANTARA KEBIMBANGAN TERHADAP MATEMATIK DENGAN PENCAPAIAN DALAM KALANGAN PELAJAR SEKOLAH RENDAH Syed Azman Syed Ismail 1, Siti Mistima Maat 2 1 IPG Kampus Raja Melewar, syed.azman@ipgm.edu.my 2

More information

PEMBINAAN DAN PENILAIAN KESESUAIAN MODUL PENGAJARAN KENDIRI PERMODELAN OBJEK PADU MATA PELAJARAN REKABENTUK BERBANTU KOMPUTER

PEMBINAAN DAN PENILAIAN KESESUAIAN MODUL PENGAJARAN KENDIRI PERMODELAN OBJEK PADU MATA PELAJARAN REKABENTUK BERBANTU KOMPUTER PEMBINAAN DAN PENILAIAN KESESUAIAN MODUL PENGAJARAN KENDIRI PERMODELAN OBJEK PADU MATA PELAJARAN REKABENTUK BERBANTU KOMPUTER Muhammad Sukri B.Saud & Lee Wan Ki Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi

More information

Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu JPBM (Malay Language Education Journal MyLEJ)

Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu JPBM (Malay Language Education Journal MyLEJ) 66 Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu JPBM (Malay Language Education Journal MyLEJ) PENDEKATAN PENGAJARAN SECARA BERKUMPULAN DALAM PROGRAM PEMULIHAN KHAS BAHASA MELAYU (Group Teaching Approach in the Malay

More information

Noor Chahaya Ngosman Sekolah Kebangsaan Rantau Panjang, Kementerian Pendidikan Malaysia

Noor Chahaya Ngosman Sekolah Kebangsaan Rantau Panjang, Kementerian Pendidikan Malaysia KEBERKESANAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL DALAM MENINGKATKAN KEMAHIRAN BAHASA MURID (The Effectiveness of the Contextual Approach in Improving the Language Skills of Students) Noor Chahaya Ngosman Sekolah Kebangsaan

More information

Agenda 4.2: LAPORAN KAJIAN KEPUASAN PELANGGAN TAHUN 2014

Agenda 4.2: LAPORAN KAJIAN KEPUASAN PELANGGAN TAHUN 2014 Agenda 4.2: LAPORAN KAJIAN KEPUASAN PELANGGAN TAHUN 2014 Tujuan Laporan Kajian Kepuasan Pelanggan Tahun 2014 dikemukakan bagi mendapatkan perhatian dan pertimbangan Mesyuarat Kajian Semakan Pengurusan

More information

PROFORMA KURSUS Course Proforma. FAKULTI PENDIDIKAN Faculty of Education SEMESTER I, SESI

PROFORMA KURSUS Course Proforma. FAKULTI PENDIDIKAN Faculty of Education SEMESTER I, SESI PROFORMA KURSUS Course Proforma FAKULTI PENDIDIKAN Faculty of Education GGGE6433 SEMINAR ALIRAN TERKINI DALAM PENGAJARAN SUMBER DAN TEKNOLOGI MAKLUMAT SEMINAR ON RECENT TRENDS IN TEACHING RESOURCES AND

More information

KOLABORASI DALAM PEMBELAJARAAN BERASASKAN MASALAH MELALUI PENDEKATAN LESSON STUDY

KOLABORASI DALAM PEMBELAJARAAN BERASASKAN MASALAH MELALUI PENDEKATAN LESSON STUDY 153 KOLABORASI DALAM PEMBELAJARAAN BERASASKAN MASALAH MELALUI PENDEKATAN LESSON STUDY Nurul Faisza Mohammad (Pengarang Penghubung) Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, 43650 Bangi, Malaysia

More information

PENGURUSAN PUSAT SUMBER SEKOLAH DI SEKOLAH MENENGAH ZON BANDAR DAERAH SEGAMAT, JOHOR RAJA ROZITA BINTI RAJA ARIFF SHAH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

PENGURUSAN PUSAT SUMBER SEKOLAH DI SEKOLAH MENENGAH ZON BANDAR DAERAH SEGAMAT, JOHOR RAJA ROZITA BINTI RAJA ARIFF SHAH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA PENGURUSAN PUSAT SUMBER SEKOLAH DI SEKOLAH MENENGAH ZON BANDAR DAERAH SEGAMAT, JOHOR RAJA ROZITA BINTI RAJA ARIFF SHAH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA BORANG PENGESAHAN STATUS

More information

GAYA KEPIMPINAN PENGETUA WANITA DAN HUBUNGANNYA DENGAN STRES GURU DI SEBUAH DAERAH DI JOHOR BAHRU KASTHURI A/P KRISHNAN

GAYA KEPIMPINAN PENGETUA WANITA DAN HUBUNGANNYA DENGAN STRES GURU DI SEBUAH DAERAH DI JOHOR BAHRU KASTHURI A/P KRISHNAN GAYA KEPIMPINAN PENGETUA WANITA DAN HUBUNGANNYA DENGAN STRES GURU DI SEBUAH DAERAH DI JOHOR BAHRU KASTHURI A/P KRISHNAN Kajian ini dikemukakan sebagai memenuhi syarat penganugerahan ijazah Sarjana Pendidikan

More information

KESAN DASAR PENGAJARAN MATEMATIK DAN SAINS DALAM BAHASA INGGERIS Dl SEKOLAH RENDAH

KESAN DASAR PENGAJARAN MATEMATIK DAN SAINS DALAM BAHASA INGGERIS Dl SEKOLAH RENDAH KESAN DASAR PENGAJARAN MATEMATIK DAN SAINS DALAM BAHASA INGGERIS Dl SEKOLAH RENDAH PROFESOR EMERITUS DATO' ISAHAK HARON (KETUA) PROF. MADYA DR. ABDUL LAT1F HJ, GAPOR DR. MD IMASIR BIN MASRAN ENCIK ABDUL

More information

PEMBANGUNAN DAN PENGESAHAN INSTRUMEN UJIAN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI FIZIK BAGI TAJUK DAYA DAN GERAKAN ROHANA BINTI AMIN

PEMBANGUNAN DAN PENGESAHAN INSTRUMEN UJIAN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI FIZIK BAGI TAJUK DAYA DAN GERAKAN ROHANA BINTI AMIN PEMBANGUNAN DAN PENGESAHAN INSTRUMEN UJIAN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI FIZIK BAGI TAJUK DAYA DAN GERAKAN ROHANA BINTI AMIN UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS 2015 iv ABSTRAK Kajian kuantitatif ini bertujuan

More information

Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu JPBM (Malay Language Education Journal MyLEJ)

Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu JPBM (Malay Language Education Journal MyLEJ) 24 Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu JPBM (Malay Language Education Journal MyLEJ) SIKAP DAN MOTIVASI MURID BAJAU DALAM MEMPELAJARI BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEDUA (Attitude and Motivation Students Bajau

More information

STUDENTS SATISFACTION LEVEL TOWARDS THE GENERIC SKILLS APPLIED IN THE CO-CURRICULUM SUBJECT IN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA NUR HANI BT MOHAMED

STUDENTS SATISFACTION LEVEL TOWARDS THE GENERIC SKILLS APPLIED IN THE CO-CURRICULUM SUBJECT IN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA NUR HANI BT MOHAMED STUDENTS SATISFACTION LEVEL TOWARDS THE GENERIC SKILLS APPLIED IN THE CO-CURRICULUM SUBJECT IN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA NUR HANI BT MOHAMED AN ACADEMIC EXERCISE INPARTIAL FULFILMENT FOR THE DEGREE

More information

PENGGUNAAN PERISIAN PAINTER DALAM PEMBELAJARAN ASAS LUKISAN DIKALANGAN PELAJAR FSM, UPSI

PENGGUNAAN PERISIAN PAINTER DALAM PEMBELAJARAN ASAS LUKISAN DIKALANGAN PELAJAR FSM, UPSI PENGGUNAAN PERISIAN PAINTER DALAM PEMBELAJARAN ASAS LUKISAN DIKALANGAN PELAJAR FSM, UPSI ADNAN BIN ABD AZIZ ABDUL AZIZ BIN ZALI@ZALAY ABDUL RAZAK BIN HJ ABDUL JABBAR KOD PENYELIDIKAN: 02-04-16-06 BATSYA

More information

A SURVEY ON UTM TESL UNDERGRADUATES READING PREFERENCE: BETWEEN HYPERTEXTS AND BOOKS

A SURVEY ON UTM TESL UNDERGRADUATES READING PREFERENCE: BETWEEN HYPERTEXTS AND BOOKS A SURVEY ON UTM TESL UNDERGRADUATES READING PREFERENCE: BETWEEN HYPERTEXTS AND BOOKS DAYANG MAS MULIANY BINTI ABANG ABU BAKAR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA ii UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA BORANG PENGESAHAN

More information

PENGESAHAN PENYELIA. Tandatangan : PROF DR. NOOR AZLAN BIN AHMAD ZANZALI

PENGESAHAN PENYELIA. Tandatangan : PROF DR. NOOR AZLAN BIN AHMAD ZANZALI PENGESAHAN PENYELIA " Saya akui bahawa saya telah membaca karya ini dan pada pandangan saya karya ini adalah memadai dari segi skop dan kualiti untuk tujuan penganugerahan Ijazah Sarjana Muda Serta Pendidikan

More information

SIFU Oleh: HANITA LADJAHARUN SMK Bandaraya Kota Kinabalu, Sabah ABSTRAK

SIFU Oleh: HANITA LADJAHARUN SMK Bandaraya Kota Kinabalu, Sabah ABSTRAK SIFU Oleh: HANITA LADJAHARUN SMK Bandaraya Kota Kinabalu, Sabah hanita75harun@yahoo.com ABSTRAK Kajian ini dijalankan bagi meninjau keberkesanan aktiviti SIFU dalam proses pembelajaran dalam pengajaran

More information

TAHAP PERANCANGAN BAHAN SUMBER, KEMUDAHAN DAN PERALATAN PENGAJARAN DALAM KALANGAN GURU PENDIDIKAN JASMANI

TAHAP PERANCANGAN BAHAN SUMBER, KEMUDAHAN DAN PERALATAN PENGAJARAN DALAM KALANGAN GURU PENDIDIKAN JASMANI TAHAP PERANCANGAN BAHAN SUMBER, KEMUDAHAN DAN PERALATAN PENGAJARAN DALAM KALANGAN GURU PENDIDIKAN JASMANI LEVEL OF THE PLANNING OF RESOURCES MATERIALS, EQUIPMENT AND FACILITIES OF TEACHING AMONG PHYSICAL

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA IMPACT OF ASEAN FREE TRADE AREA AND ASEAN ECONOMIC COMMUNITY ON INTRA-ASEAN TRADE

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA IMPACT OF ASEAN FREE TRADE AREA AND ASEAN ECONOMIC COMMUNITY ON INTRA-ASEAN TRADE UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA IMPACT OF ASEAN FREE TRADE AREA AND ASEAN ECONOMIC COMMUNITY ON INTRA-ASEAN TRADE COLIN WONG KOH KING FEP 2010 13 IMPACT OF ASEAN FREE TRADE AREA AND ASEAN ECONOMIC COMMUNITY

More information

TAHAP PENGETAHUAN DAN TAHAP KEPUASAN GURU TERHADAP LATIHAN DALAM PERKHIDMATAN DI SEKOLAH MENENGAH DAERAH SEGAMAT

TAHAP PENGETAHUAN DAN TAHAP KEPUASAN GURU TERHADAP LATIHAN DALAM PERKHIDMATAN DI SEKOLAH MENENGAH DAERAH SEGAMAT TAHAP PENGETAHUAN DAN TAHAP KEPUASAN GURU TERHADAP LATIHAN DALAM PERKHIDMATAN DI SEKOLAH MENENGAH DAERAH SEGAMAT GOH GEOK POH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA TAHAP PENGETAHUAN DAN TAHAP KEPUASAN GURU TERHADAP

More information

PERSEPSI PELAJAR TERHADAP SAINTIS DAN KEFAHAMAN PELAJAR DALAM SAINS (SEKOLAH MENENGAH) GHANDISWARI A/P PANIANDI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

PERSEPSI PELAJAR TERHADAP SAINTIS DAN KEFAHAMAN PELAJAR DALAM SAINS (SEKOLAH MENENGAH) GHANDISWARI A/P PANIANDI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA PERSEPSI PELAJAR TERHADAP SAINTIS DAN KEFAHAMAN PELAJAR DALAM SAINS (SEKOLAH MENENGAH) GHANDISWARI A/P PANIANDI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA ii Saya mengesahkan bahawa saya telah membaca tesis ini dan

More information

CVT COLOUR VIBRATION THERAPY SDN BHD BORANG PERMOHONAN KEMASUKAN KE PROGRAM KURSUS TERTINGGI COLOUR VIBRATION THERAPY

CVT COLOUR VIBRATION THERAPY SDN BHD BORANG PERMOHONAN KEMASUKAN KE PROGRAM KURSUS TERTINGGI COLOUR VIBRATION THERAPY CVT COLOUR VIBRATION THERAPY SDN BHD BORANG PERMOHONAN KEMASUKAN KE PROGRAM KURSUS TERTINGGI COLOUR VIBRATION THERAPY APPLICATION FORM FOR HIGHER COURSE PROGRAMME IN COLOUR VIBRATION THERAPY ARAHAN KEPADA

More information

KESEDIAAN PENGAJAR DAN PELAJAR TERHADAP PROGRAM KOUZA MEETING DI KOLEJ KEMAHIRAN TINGGI MARA BERANANG NURIMAN BIN YUSOP

KESEDIAAN PENGAJAR DAN PELAJAR TERHADAP PROGRAM KOUZA MEETING DI KOLEJ KEMAHIRAN TINGGI MARA BERANANG NURIMAN BIN YUSOP i KESEDIAAN PENGAJAR DAN PELAJAR TERHADAP PROGRAM KOUZA MEETING DI KOLEJ KEMAHIRAN TINGGI MARA BERANANG NURIMAN BIN YUSOP Laporan projek ini dikemukakan sebagai memenuhi sebahagian daripada syarat penganugerahan

More information

KEBOLEHAN PENULISAN KANAK-KANAK BERUMUR 6 HINGGA 9 TAHUN SURAYAH BINTI ZAIDON

KEBOLEHAN PENULISAN KANAK-KANAK BERUMUR 6 HINGGA 9 TAHUN SURAYAH BINTI ZAIDON KEBOLEHAN PENULISAN KANAK-KANAK BERUMUR 6 HINGGA 9 TAHUN SURAYAH BINTI ZAIDON TESIS DIKEMUKAKAN BAGI MEMENUHI SYARAT UNTUK MEMPEROLEH IJAZAH DOKTOR FALSAFAH PUSAT PENYELIDIKAN PERKEMBANGAN KANAK-KANAK

More information

REKACIPTA INSTRUMEN PUZZLE HEKSAGON KIT BAGI UJIAN KETANGKASAN AHMAD SYUKRI BIN MUHAMMAD

REKACIPTA INSTRUMEN PUZZLE HEKSAGON KIT BAGI UJIAN KETANGKASAN AHMAD SYUKRI BIN MUHAMMAD REKACIPTA INSTRUMEN PUZZLE HEKSAGON KIT BAGI UJIAN KETANGKASAN AHMAD SYUKRI BIN MUHAMMAD Tesis ini dikemukakan sebagai memenuhi syarat penganugerahan Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Sains Sukan)

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA SKEW ARMENDARIZ RINGS AND THEIR RELATIONS

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA SKEW ARMENDARIZ RINGS AND THEIR RELATIONS UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA SKEW ARMENDARIZ RINGS AND THEIR RELATIONS HAMIDEH POURTAHERIAN FS 2012 71 SKEW ARMENDARIZ RINGS AND THEIR RELATIONS By HAMIDEH POURTAHERIAN Thesis Submitted to the School of Graduate

More information

PROGRAM I SEE YOU ; APLIKASI PEMBELAJARAN MASTERI DALAM MATAPELAJARAN SAINS PMR DI SMK (P) TEMENGGONG IBRAHIM, BATU PAHAT, JOHOR ABSTRAK

PROGRAM I SEE YOU ; APLIKASI PEMBELAJARAN MASTERI DALAM MATAPELAJARAN SAINS PMR DI SMK (P) TEMENGGONG IBRAHIM, BATU PAHAT, JOHOR ABSTRAK PROGRAM I SEE YOU ; APLIKASI PEMBELAJARAN MASTERI DALAM MATAPELAJARAN SAINS PMR DI SMK (P) TEMENGGONG IBRAHIM, BATU PAHAT, JOHOR 1 Irrinna Shakinah Bt Subawi@Fendi, 2 Haslina Bt. Mohd. Ismail, 3 Hafiza

More information

PENGAMALAN KERJA BERPASUKAN DALAM PANITIA KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU DI SEKOLAH MENENGAH DAERAH JOHOR BAHRU

PENGAMALAN KERJA BERPASUKAN DALAM PANITIA KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU DI SEKOLAH MENENGAH DAERAH JOHOR BAHRU PENGAMALAN KERJA BERPASUKAN DALAM PANITIA KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU DI SEKOLAH MENENGAH DAERAH JOHOR BAHRU GO SEOW ANN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA PSZ 19:16 (Pind. 1/97)

More information

MEMBANGUN WEB PORTAL BERASASKAN MOODLE BERTAJUK PROBABILITY SPM

MEMBANGUN WEB PORTAL BERASASKAN MOODLE BERTAJUK PROBABILITY SPM MEMBANGUN WEB PORTAL BERASASKAN MOODLE BERTAJUK PROBABILITY SPM Muhini binti Muhamed & Noor Hidayah binti Alias Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. ABSTRAK : Pembelajaran berasaskan web

More information

THE EFFECT OF USING SILENT CARD SHUFFLE STRATEGY TOWARD STUDENTS WRITING ACHIEVEMENT A

THE EFFECT OF USING SILENT CARD SHUFFLE STRATEGY TOWARD STUDENTS WRITING ACHIEVEMENT A THE EFFECT OF USING SILENT CARD SHUFFLE STRATEGY TOWARD STUDENTS WRITING ACHIEVEMENT A Study at Eight Grade Students of SMP N 10 Padang By : Heni Safitri*) Advisors : **) Riny Dwitya Sani dan M. Khairi

More information

Faculty Of Information and Communication Technology

Faculty Of Information and Communication Technology Faculty Of Information and Communication Technology INTERNSHIP SUPERVISOR SELECTION USING GENETIC ALGORITHMS Junaida binti Karim Master of Computer Science (Software Engineering and Intelligence) 2015

More information

KESESUAIAN PERSEKITARAN PEMBELAJARAN, INTERAKSI GURU-PELAJAR, KOMITMEN BELAJAR DAN KESELESAAN PEMBELAJARAN DALAM KALANGAN PELAJAR BIOLOGI

KESESUAIAN PERSEKITARAN PEMBELAJARAN, INTERAKSI GURU-PELAJAR, KOMITMEN BELAJAR DAN KESELESAAN PEMBELAJARAN DALAM KALANGAN PELAJAR BIOLOGI KESESUAIAN PERSEKITARAN PEMBELAJARAN, INTERAKSI GURU-PELAJAR, KOMITMEN BELAJAR DAN KESELESAAN PEMBELAJARAN DALAM KALANGAN PELAJAR BIOLOGI 1 Che Nidzam Che Ahmad, 2 Saidatul Ainoor Shaharim, 3 Asmayati

More information

PEMBELAJARAN MOBILE BAGI KURSUS JAVA DI POLITEKNIK

PEMBELAJARAN MOBILE BAGI KURSUS JAVA DI POLITEKNIK PEMBELAJARAN MOBILE BAGI KURSUS JAVA DI POLITEKNIK Mohd Fadli Bin Ahdon Pusat Teknologi Pengajaran & Multimedia, Universiti Sains Malaysia. fadli187@yahoo.com ABSTRAK M-Learning (mobile learning) membolehkan

More information

KANDUNGAN BAB PERKARA MUKASURAT PENGAKUAN PELAJAR PENGHARGAAN ABSTRAK ABSTRACT SENARAI JADUAL SENARAI RAJAH SENARAI LAMPIRAN SENARAI SINGKATAN

KANDUNGAN BAB PERKARA MUKASURAT PENGAKUAN PELAJAR PENGHARGAAN ABSTRAK ABSTRACT SENARAI JADUAL SENARAI RAJAH SENARAI LAMPIRAN SENARAI SINGKATAN v ABSTRAK Kajian ini mengkaji hubungan sikap (komitmen, emosi dan berwawasan) dengan pencapaian akademik pelajar PKPG tahun akhir (SPT, SPN, SPH) di UTM, Skudai. Kajian ini melibatkan 131 orang responden

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA ACQUISITION OF ENGLISH ARTICLES BY L1 ARABIC SPEAKERS MOHAMED TAHA ALI HASSAN FBMK 2011 24 ACQUISITION OF ENGLISH ARTICLES BY L1 ARABIC SPEAKERS By MOHAMED TAHA ALI HASSAN Thesis

More information

TEACHING WRITING DESCRIPTIVE TEXT BY COMBINING BRAINSTORMING AND Y CHART STRATEGIES AT JUNIOR HIGH SCHOOL

TEACHING WRITING DESCRIPTIVE TEXT BY COMBINING BRAINSTORMING AND Y CHART STRATEGIES AT JUNIOR HIGH SCHOOL TEACHING WRITING DESCRIPTIVE TEXT BY COMBINING BRAINSTORMING AND Y CHART STRATEGIES AT JUNIOR HIGH SCHOOL By: Rini Asrial *) **) Herfyna Asty, M.Pd Staff Pengajar Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris

More information

FAKTOR YANG BERKAITAN DENGAN PENCAPAIAN MATEMATIK PELAJAR MELAYU SEKOLAH MENENGAH AGAMA DAERAH PONTIAN MOHD FAIZAL BIN MAZALAN

FAKTOR YANG BERKAITAN DENGAN PENCAPAIAN MATEMATIK PELAJAR MELAYU SEKOLAH MENENGAH AGAMA DAERAH PONTIAN MOHD FAIZAL BIN MAZALAN FAKTOR YANG BERKAITAN DENGAN PENCAPAIAN MATEMATIK PELAJAR MELAYU SEKOLAH MENENGAH AGAMA DAERAH PONTIAN MOHD FAIZAL BIN MAZALAN Projek kajian ini dikemukakan Sebagai memenuhi sebahagian daripada syarat

More information

PENGGUNAAN KOMPUTER DI KALANGAN GURU DALAM PENGAJARAN MATA PELAJARAN MATEMATIK DI DAERAH KOTA STAR, KEDAH DANIEL CHAN

PENGGUNAAN KOMPUTER DI KALANGAN GURU DALAM PENGAJARAN MATA PELAJARAN MATEMATIK DI DAERAH KOTA STAR, KEDAH DANIEL CHAN i PENGGUNAAN KOMPUTER DI KALANGAN GURU DALAM PENGAJARAN MATA PELAJARAN MATEMATIK DI DAERAH KOTA STAR, KEDAH DANIEL CHAN Laporan projek ini dikemukakan sebagai memenuhi sebahagian daripada syarat penganugerahan

More information

ISU KRITIKAL PENGGUNAAN TULISAN JAWI DALAM PELAKSANAAN KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM PERINGKAT SEKOLAH MENENGAH: PANDANGAN PAKAR

ISU KRITIKAL PENGGUNAAN TULISAN JAWI DALAM PELAKSANAAN KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM PERINGKAT SEKOLAH MENENGAH: PANDANGAN PAKAR ISU KRITIKAL PENGGUNAAN TULISAN JAWI DALAM PELAKSANAAN KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM PERINGKAT SEKOLAH MENENGAH: PANDANGAN PAKAR Norhazliana Mohd Hasan Abdullah Saedah Siraj Zaharah Hussin Norlidah Alias

More information

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PEMILIHAN PELAJAR MENGIKUTI MATA PELAJARAN VOKASIONAL (MPV) DI SEKOLAH- SEKOLAH AKADEMIK DI DAERAH ALOR GAJAH, MELAKA

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PEMILIHAN PELAJAR MENGIKUTI MATA PELAJARAN VOKASIONAL (MPV) DI SEKOLAH- SEKOLAH AKADEMIK DI DAERAH ALOR GAJAH, MELAKA FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PEMILIHAN PELAJAR MENGIKUTI MATA PELAJARAN VOKASIONAL (MPV) DI SEKOLAH- SEKOLAH AKADEMIK DI DAERAH ALOR GAJAH, MELAKA HALIJAH BINTI YUSOH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA i

More information

KUALITI GURU PERMULAAN KELUARAN SEBUAH INSTITUT PERGURUAN: SATU TINJAUAN DARI PERSPEKTIF PENTADBIR SEKOLAH

KUALITI GURU PERMULAAN KELUARAN SEBUAH INSTITUT PERGURUAN: SATU TINJAUAN DARI PERSPEKTIF PENTADBIR SEKOLAH Jurnal Pendidik dan Pendidikan, Jil. 23, 49 67, 2008 KUALITI GURU PERMULAAN KELUARAN SEBUAH INSTITUT PERGURUAN: SATU TINJAUAN DARI PERSPEKTIF PENTADBIR SEKOLAH (QUALITY OF BEGINNING TEACHERS OF A TEACHER

More information

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MASALAH PONTENG KELAS DI KALANGAN PELAJAR DI KOLEJ KEMAHIRAN BELIA NASIONAL, PONTIAN NORAINIZA BT SAINI

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MASALAH PONTENG KELAS DI KALANGAN PELAJAR DI KOLEJ KEMAHIRAN BELIA NASIONAL, PONTIAN NORAINIZA BT SAINI FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MASALAH PONTENG KELAS DI KALANGAN PELAJAR DI KOLEJ KEMAHIRAN BELIA NASIONAL, PONTIAN NORAINIZA BT SAINI Laporan Projek Ini Dikemukakan Sebagai Memenuhi Sebahagian Daripada

More information

STRES DI KALANGAN GURU-GURU KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU DI SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN DI DAERAH KOTA SAMARAHAN, SARAWAK.

STRES DI KALANGAN GURU-GURU KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU DI SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN DI DAERAH KOTA SAMARAHAN, SARAWAK. STRES DI KALANGAN GURU-GURU KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU DI SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN DI DAERAH KOTA SAMARAHAN, SARAWAK. VIRGINY ANAK JOHN BURUNG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA i PENGESAHAN PEMBIMBING Saya

More information

PEMBANGUNAN PERISIAN PEMBELAJARAN BERBANTUKAN KOMPUTER SUBJEK TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI BAGI TAJUK KESELAMATAN KOMPUTER TINGKATAN 4

PEMBANGUNAN PERISIAN PEMBELAJARAN BERBANTUKAN KOMPUTER SUBJEK TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI BAGI TAJUK KESELAMATAN KOMPUTER TINGKATAN 4 PEMBANGUNAN PERISIAN PEMBELAJARAN BERBANTUKAN KOMPUTER SUBJEK TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI BAGI TAJUK KESELAMATAN KOMPUTER TINGKATAN 4 STILLAH BINTI SITIM Tesis ini dikemukakan sebagai memenuhi sebahagian

More information

Novi Riani, Anas Yasin, M. Zaim Language Education Program, State University of Padang

Novi Riani, Anas Yasin, M. Zaim Language Education Program, State University of Padang THE EFFECT OF USING GIST (GENERATING INTERACTION BETWEEN SCHEMATA AND TEXT) AND STUDENTS READING INTEREST TOWARD STUDENTS READING COMPREHENSION AT FIFTH SEMESTER STKIP YPM BANGKO Novi Riani, Anas Yasin,

More information

ABSTRAK. Tamil pelajar Tingkatan 6. Pendekatan penyelidikan yang digunakan ialah kaedah

ABSTRAK. Tamil pelajar Tingkatan 6. Pendekatan penyelidikan yang digunakan ialah kaedah ABSTRAK Kajian ini menyelidik penggunaan kohesi dan koheren dalam karangan bahasa Tamil pelajar Tingkatan 6. Pendekatan penyelidikan yang digunakan ialah kaedah campuran iaitu kaedah kuantitatif dan kualitatif.

More information

BAB 4 METODOLOGI KAJIAN

BAB 4 METODOLOGI KAJIAN BAB 4 METODOLOGI KAJIAN 4.0 Pengenalan Bab ini menerangkan tentang pemilihan lokasi kajian, sampel kajian, teknik pengutipan data, penganalisisan data, ujian rintis dan reka bentuk kajian. Keesahan dan

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA DEVELOPMENT AND VALIDATION OF TEACHER CURRICULUM PARADIGM AND ACTUAL CURRICULUM DEVELOPMENT PRACTICE INSTRUMENTS FOR MALAYSIAN TEACHER CURRICULUM PARADIGM MODEL LIEW YON FOI IPM

More information

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PENCAPAIAN PELAJAR DALAM LUKISAN KEJURUTERAAN DI SEKOLAH AKADEMIK : SATU KAJIAN DI SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN BUKIT GUNTONG DAN SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN MANIR, KUALA

More information

HUBUNGAN ANTARA TINGKAH LAKU ASERTIF DENGAN KOMITMEN ORGANISASI DALAM KALANGAN STAF SOKONGAN UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA (UTHM) HAWA OMAR

HUBUNGAN ANTARA TINGKAH LAKU ASERTIF DENGAN KOMITMEN ORGANISASI DALAM KALANGAN STAF SOKONGAN UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA (UTHM) HAWA OMAR HUBUNGAN ANTARA TINGKAH LAKU ASERTIF DENGAN KOMITMEN ORGANISASI DALAM KALANGAN STAF SOKONGAN UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA (UTHM) HAWA OMAR Disertasi ini dikemukakan sebagai memenuhi sebahagian daripada

More information

BORANG PENGESAHAN STATUS TESIS

BORANG PENGESAHAN STATUS TESIS PSZ 19:16 (Pind. 1/97) UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA BORANG PENGESAHAN STATUS TESIS JUDUL : KEBERKESANAN PERISIAN GEOMETER S SKETCHPAD UNTUK TAJUK PEMBINAAN GEOMETRI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MATEMATIK

More information

ILLOCUTIONARY ACTS FOUND IN HARRY POTTER AND THE GOBLET OF FIRE BY JOANNE KATHLEEN ROWLING

ILLOCUTIONARY ACTS FOUND IN HARRY POTTER AND THE GOBLET OF FIRE BY JOANNE KATHLEEN ROWLING 1 ILLOCUTIONARY ACTS FOUND IN HARRY POTTER AND THE GOBLET OF FIRE BY JOANNE KATHLEEN ROWLING By: AA. ISTRI GINA WINDRAHANNY WIDIARTA ENGLISH DEPARTMENT FACULTY OF LETTERS UDAYANA UNIVERSITY ABSTRAK Bahasa

More information

BORANG PENGESAHAN STATUS TESIS

BORANG PENGESAHAN STATUS TESIS UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA BORANG PENGESAHAN STATUS TESIS PSZ 19:16 (Pind. 1/97) JUDUL : TAHAP PENGGUNAAN MATEMATIK DALAM KURSUS TEKNIKAL YANG DIJALANKAN DI KOLEJ KOMUNITI SESI PENGAJIAN : 2005/2006

More information

PENERAPAN STRATEGI PENGUTARAAN MASALAH UNTUK MENINGKATKAN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI

PENERAPAN STRATEGI PENGUTARAAN MASALAH UNTUK MENINGKATKAN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI PENERAPAN STRATEGI PENGUTARAAN MASALAH UNTUK MENINGKATKAN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI Vinogharri Muniandy, Johari Surif dan Nor Hasniza Ibrahim Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia 81310

More information

MINAT MEMBACA DALAM KALANGAN GURU PELATIH TAHUN DUA FAKULTI PENDIDIKAN UTM SKUDAI MD ZAKI BIN MD GHAZALI

MINAT MEMBACA DALAM KALANGAN GURU PELATIH TAHUN DUA FAKULTI PENDIDIKAN UTM SKUDAI MD ZAKI BIN MD GHAZALI MINAT MEMBACA DALAM KALANGAN GURU PELATIH TAHUN DUA FAKULTI PENDIDIKAN UTM SKUDAI MD ZAKI BIN MD GHAZALI Laporan projek ini dikemukakan sebagai memenuhi sebahagian daripada syarat penganugerahan Ijazah

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLES AND ENTREPRENEURIAL COMPETENCIES AMONG STUDENTS IN A MALAYSIAN UNIVERSITY

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLES AND ENTREPRENEURIAL COMPETENCIES AMONG STUDENTS IN A MALAYSIAN UNIVERSITY UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLES AND ENTREPRENEURIAL COMPETENCIES AMONG STUDENTS IN A MALAYSIAN UNIVERSITY CHAI FOONG TENG FPP 2013 30 RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLES

More information

DI SEKOLAH RENDAH: SATU KAJIAN KES

DI SEKOLAH RENDAH: SATU KAJIAN KES PELAKSANAAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN MUZIK DI SEKOLAH RENDAH: SATU KAJIAN KES NIK AIDA MUSNIE BT NIK MAHMOOD LAPORAN PROJEK DIKEMUKAKAN BAGI MEMENUHI SYARAT UNTUK MEMPEROLEH IJAZAH SARJANA

More information

CHAPTER III RESEARCH METHODOLOGY. A. Research Type and Design. questions. As stated by Moleong (2006: 6) who makes the synthesis about

CHAPTER III RESEARCH METHODOLOGY. A. Research Type and Design. questions. As stated by Moleong (2006: 6) who makes the synthesis about 30 CHAPTER III RESEARCH METHODOLOGY A. Research Type and Design This research applies descriptive qualitative method. Qualitative research is all about exploring issues, understanding phenomena, and answering

More information

TAHAP KEFAHAMAN PELAJAR TINGKATAN 4 TENTANG PENGGUNAAN KONSEP SAINS DALAM KEHIDUPAN FASEEHA BINTI SHAIK IBRAHIM

TAHAP KEFAHAMAN PELAJAR TINGKATAN 4 TENTANG PENGGUNAAN KONSEP SAINS DALAM KEHIDUPAN FASEEHA BINTI SHAIK IBRAHIM TAHAP KEFAHAMAN PELAJAR TINGKATAN 4 TENTANG PENGGUNAAN KONSEP SAINS DALAM KEHIDUPAN FASEEHA BINTI SHAIK IBRAHIM Laporan kajian ini dikemukakan sebagai memenuhi sebahagian daripada syarat penganugerahan

More information

THE ROLE OF ENGLISH TEACHERS ON HELPING PASSIVE LEARNERS IN CLASSROOM (A Study at The Ninth Grade Students of SMP N 31 Andalas Padang)

THE ROLE OF ENGLISH TEACHERS ON HELPING PASSIVE LEARNERS IN CLASSROOM (A Study at The Ninth Grade Students of SMP N 31 Andalas Padang) THE ROLE OF ENGLISH TEACHERS ON HELPING PASSIVE LEARNERS IN CLASSROOM (A Study at The Ninth Grade Students of SMP N 31 Andalas Padang) Wewen Muthia *) (Pendidikan Bahasa Inggris, STKIP PGRI Sumatera Barat,

More information

KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH

KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH PENDIDIKAN KHAS (MASALAH PEMBELAJARAN) PENDIDIKAN JASMANI TAHUN SATU DOKUMEN STANDARD KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH PENDIDIKAN KHAS

More information

BAB 4 PELAKSANAAN ETIKA KERJA ISLAM: KAJIAN KES DI JOHOR CORPORATION.

BAB 4 PELAKSANAAN ETIKA KERJA ISLAM: KAJIAN KES DI JOHOR CORPORATION. BAB 4 PELAKSANAAN ETIKA KERJA ISLAM: KAJIAN KES DI JOHOR CORPORATION. 4.0 PENGENALAN Bab ini akan menerangkan hasil kajian berkaitan strategi pelaksanaan serta faktor-faktor yang mempengaruhi amalan etika

More information

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA JUDUL: PEMBANGIINAN E-PETA MINDA BERTAJUK REDOX REACTION IN ELECTROLYTIC CELL AND CHEMICAL CELL KIMIA TINGKATAN LIMA

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA JUDUL: PEMBANGIINAN E-PETA MINDA BERTAJUK REDOX REACTION IN ELECTROLYTIC CELL AND CHEMICAL CELL KIMIA TINGKATAN LIMA UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA BORANG PENGESAHAN STATUS TESIS o JUDUL: PEMBANGIINAN E-PETA MINDA BERTAJUK REDOX REACTION IN ELECTROLYTIC CELL AND CHEMICAL CELL KIMIA TINGKATAN LIMA SESI PENGAJIAN: 20l0l20ll

More information

TEORI DAN PROSES PEMBELAJARAN

TEORI DAN PROSES PEMBELAJARAN TAJUK 6 TEORI DAN PROSES PEMBELAJARAN Sinopsis Tajuk dalam modul ini membincangkan teori-teori dan proses pembelajaran serta kepentingannya terhadap proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.

More information

COOPERATIVE LEARNING TIME TOKEN IN THE TEACHING OF SPEAKING

COOPERATIVE LEARNING TIME TOKEN IN THE TEACHING OF SPEAKING COOPERATIVE LEARNING TIME TOKEN IN THE TEACHING OF SPEAKING Rachda Adilla English Education, Languages and Arts Faculty, State University of Surabaya rachdaadilla@gmail.com Prof. Dr. Susanto, M. Pd. English

More information